شخصیت،سیره و نهضت زندگی آفرین سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) همواره از سوی اندیشمندان مورد دقت و بررسی و نقادی قرار گرفته است. هزاران مقاله و صدها کتاب از طرف صاحبان اندیشه و قلم و بیان ازهمه ی ملل و نحل به رشته ی تحریر در آمده است. حادثه ی کربلا در میان اهل تسنن موجی ایجاد کرد که زبان و قلم دانشمندان آنان گاه ناخواسته و زمانی با شجاعتبه توصیف وتجزیه و تحلیل آن پرداخته است. شوکانی در کتاب «نیل الاوطار»در رد بعضی از سخنوران درباری میگوید: به تحقیق عدهای از اهل علم افراط ورزیده، چنان حکم کردند که: «حسین(ع)نوه پیامبر که خداوند از او راضی باشد. نافرمانییک آدم دائم الخمر را کرده و حرمت شریعتیزید بن معاویه را هتک کرده است.» خداوند لعنتشان کند، چه سخنان عجیبی که از شنیدن آنها مو بر بدن انسان راست میگردد.
ابن حجر هیثمی مکی در کتاب «الصواعق المحرقه» مینویسد: پسرامام حنبل در مورد لعن یزید از وی پرسید. احمد در جواب گفت: چگونه لعنت نشود کسی که خداوند او را در قرآن لعن کرده است. آنجا که میفرماید: «فهل عسیتم ان تولیتم ان تفسدوا فی الارض و تقطعوا ارحامکماولئک الذین لعنهمالله» و چه مفاسدی و قطع رحمی از آنچه یزیدانجام داد، بالاتر است؟!
تفتازانی در کتاب «شرح العقاید» مینویسد:حقیقت این است که رضایتیزید به قتل حسین(ع)و شاد شدن او بدان خبر و اهانت کردنش به اهلبیت پیامبر(ص)از اخباری است کهدر معنی متواتر است هر چند تفاصیل آن متواتر نیست. دربارهمقام یزید بلکه درباره ایمان او که لعنتخدا بر او و یارانشباد، توافقی نداریم.
جاحظ میگوید: منکراتی که یزید انجام داد، یعنی قتل حسین(ع)وبه اسارت گرفتن زن و فرزند او و ترساندن اهل مدینه و منهدم ساختن کعبه، همه ی اینها بر فسق و قساوت و کینه و نفاق و خروج ازایمان او دلالت میکند.
یکی از نویسندگان مسلمان غیرشیعه استاد « توفیق ابوعلم» مصری؛ رئیس هیأت مدیره مسجد نفیسه در قاهره و معاون اول وزارت دادگستری مصراست که در سالهای پیشین درکتاب معروف خود به نام «اهل بیت» بدون تعصب و با تعمق زیاد به بررسی قیام امام حسین(ع) پرداخته است. اعترافات اندیشمندان غیر مسلمان نظیر گاندی رهبر فقید هند و.... پیرامون امام حسین (ع) حائز اهمیت است.
ابن حجر هیثمی مکی در کتاب «الصواعق المحرقه» مینویسد: پسرامام حنبل در مورد لعن یزید از وی پرسید. احمد در جواب گفت: چگونه لعنت نشود کسی که خداوند او را در قرآن لعن کرده است. آنجا که میفرماید: «فهل عسیتم ان تولیتم ان تفسدوا فی الارض و تقطعوا ارحامکماولئک الذین لعنهمالله» و چه مفاسدی و قطع رحمی از آنچه یزیدانجام داد، بالاتر است؟!
تفتازانی در کتاب «شرح العقاید» مینویسد:حقیقت این است که رضایتیزید به قتل حسین(ع)و شاد شدن او بدان خبر و اهانت کردنش به اهلبیت پیامبر(ص)از اخباری است کهدر معنی متواتر است هر چند تفاصیل آن متواتر نیست. دربارهمقام یزید بلکه درباره ایمان او که لعنتخدا بر او و یارانشباد، توافقی نداریم.
جاحظ میگوید: منکراتی که یزید انجام داد، یعنی قتل حسین(ع)وبه اسارت گرفتن زن و فرزند او و ترساندن اهل مدینه و منهدم ساختن کعبه، همه ی اینها بر فسق و قساوت و کینه و نفاق و خروج ازایمان او دلالت میکند.
یکی از نویسندگان مسلمان غیرشیعه استاد « توفیق ابوعلم» مصری؛ رئیس هیأت مدیره مسجد نفیسه در قاهره و معاون اول وزارت دادگستری مصراست که در سالهای پیشین درکتاب معروف خود به نام «اهل بیت» بدون تعصب و با تعمق زیاد به بررسی قیام امام حسین(ع) پرداخته است. اعترافات اندیشمندان غیر مسلمان نظیر گاندی رهبر فقید هند و.... پیرامون امام حسین (ع) حائز اهمیت است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر